Li walon d\'mon nos-tes

forum pou ls dgins qui vwyenu volt leu lin.we

AccueilPortailFAQRechercherS'enregistrerMembresGroupesConnexion

Partagez | 

Joseph Minet

Voir le sujet prcdent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
lucyin

Masculin Nombre de messages : 610

MessageSujet: Joseph Minet   Mer 7 Jan - 5:17

Rimimbrances d' on franc tigneus (1962)

Li sinne si passe a Nameur, e moes d' octbe 1916.

On b djo ariva (2) qui div'na lad por zls,
Afice d kwri gangn d'pus', i ls-i v'na l'dye d'aler disqu' Namer po z- f d comrce. Tot moussant fo dl gare, Djsf riva on cp d'crosse di fusik divins ls reins. C'stet l'manre qu'on Boche ployv' po f comprinde nosse compre qu'i d'vv' roter drete. Si vyant bouh insi d'in' trindjr, si song' ni fat qu'on tor. Vif come li pore, i s'ritorna d'on plein cp, apia l'gris mouss po li stoumac t d'on maisse cp d'tisse, vis l'voya l tre. Sins pide ine sgonde, i dra d'sus. Come' il-avet ds firs d'gne claws ss sols, i l tchssa tant t tant ds cps d'talons qui l'ome nn mora des-eres aprs. Tot oula s'avet pass so mons d'timp qu'nn ft po l'raconter. Li flouhe s'avet rassonl, mins, dismtant qu'nosse Djsf tsv' l mcle qu'i v'nv' d f, ci-chal sinta tot d'on cp zner s'tisse t, tot fant on d'mey' tor so s'talon, i touma d'ine pleinte pce l tre. C'stet ds policiers boches mousss bordjes qui l'avt stindou cps d'matraque.
Qwand c'st qu'i s'rava, - stet-ce ds-eres ou ds djos aprs, - i s'ritrova str n-on lt d'vins 'ne clule l wice qui pus rin n'vikv' por lu. Si tisse t ss mains stt loyyes. Djondant d'lu, assious 'ne tve, des sdrts grads, qu'avit pus vite l'ar di des moudres, l tapt 'ne mle loukere. Sins f ls qwances di rin, i r'sra ss-oy' t tsa d'vintrinn'mint po savu l wice qu'stet t poqw qu'stet raloy. Rin n' l v'nv' ldye di ou qu's'avet pass. Nh d tser t d ratser, i s'rdwrma dji n'ss po k'bin d'timp. Qwand i s'dispirta, il-stet s'plein sins'. Vyant qu'avet ls-oy' a ldje, onk ds des-ofics s'aprpa d'lu.

()
(prum coparexhaedje)

On fat 'ne parade d'armes, adonpwis on fat assr lamtou divant lbur, vison-visu d djudje. Ls sdrts si t'nt ququ's pas podr lu. C'-st-adon qui l'djudje, parlant franais, drt :
- Samedi dernier, en sortant de la gare de Namur, n'ayant pas obtempr l'ordre qu'un soldat vous avait donn et sans mot dire, vous vous tes jet comme une brute sur lui, le terrassant tel point qu'il en mourut. De ce fait, vous avez commis un acte bestial et vous savez ce qui vous attend pour cela. Allons! rpondez.
Djsf, qui n'avet nin fred s-oy', drit sins tronler :
- Je ne me souviens de rien et j'ignore tout ce que vous me dites.
- Vous dites que vous ignorez tout? Vous n'allez pas me faire croire que vous ne savez rien de ce que vous avez fait. Les blessures qu'on vous a panses, d'o proviennent-elles? Allons, rpondez!

Djsf ni d'ha nin on mot, si bin qui l'djudje bouha s'pogne so l'tve, tot bryant on k'mand'rmint l'al'mand. C'stet st-in' orde din onk ds grads po qu'on l loyah' ss des pognes podr l'aspoya dl tchyre. Nosse plankt n'stet wre si-je t s'dimandv' : Qui m'va-t-on f? ! I sintv' ds grosss gotes di souwer qui surdiht dizos lpans'rmint di s'tisse. Li djudje diha co:
- Si vous ne voulez pas rpondre et vous justifier, je donnerai l'ordre pour qu'on vous fasse subir un sort douloureux.
Djsf l rilouka d'vins l's-oy', come po l dre : Fais come ti vous, dji n'ply'r nin. Li boche l'avet srmint compris; i drovia on ridant, prinda fo ine plate picte d'lctricien, l prsinta on grad tot li d'hant d'l pic ls degts. Come is sont turtos l pus moudres, ci-chal ni s'l fat nin dire des cps. I s'mta podr Djsf t l pia li p'tit degt dl drete main. Li doler qu'il dura, on n'l keuret nin 'ne bisse. I s'kitwrtchiv' tot fant 'ne laide hgne t fo d'ss oy' abrotcht ds grosss lmes qu'i n'polv' rihorbi. A chaque cp qu'on l d'hve d rsponde t vyant qu'i n'motihv' nin, on li r'piv' li p'tit degt. Po poler djmi sins l' f vy' ss bourias t po s'adi supwrter ss sofrances, i rptv' tot cp bon:
- Je ne me souviens de rien et j'ignore tout de ce que vous me reprochez.
Li djudje avet b braire, si k'taper, si mv'Ier, Djsf tina bon disqu' moumint qu'on l'disloya. Nin par piti, mins po f in' ate sye. Li lad has' fat prinde li p'tite tve avou l'copie-lte: on stcha l'gros rdjisse qu'stet d'vins, t des ofics apougnt Djsf t l hrt lhintche main l prs se copier. Onk ds des k'mna srer, a pont qu'il ava ls degts s'pa ts come ds figues. Ci fourt co, po nasse compre ds longus munutes di sofrances t d'lanwihdje.
Mgr tot ou qu'il-dura, ls boches n'arivt may' lf djser. On lmltrata d'tos ls nos l'al'mand t on l'dlibra di s'main. Adon, li lad cafougn djudje dina l'orde dl rminer. Ci fourit tot, aprs qu'on z-ava co fait 'ne parade d'armes.
T'res djos po sre, Djsf lanwiha s'clule, inte qwate mers, sins vy' li loumre d djo. I n'vyv' qu'ine flwe clart qui srdihv' pol cwr dl pwte di fir. I n'avet rin po loum t s'n'avet-i nin mnme on pl cp d'we, qu'ret polou aswadj ss mas. Anfin, li qwatrnme djo, on l apwrta on bassin d'we, on bokt d'savonte t on drap d'main. Divant di s'laver, i houma ququs grozs lepyes, qui l ft tot l'bin d monde. Come i n'a et nou pngne, i fat raler ss djvs avou ss degts. On l d'na co on croston d'pan t 'ne dimye gamle di caf as glands. On p aprs, on l r'fat ss pans'mints t t sdrds, bayonte a canon, l vint qwri po l'miner nn-ine grande sale, l wice qu'i n-avet d'dj ds sdrts. On vyv' fond ine longowe tve di tchnne scult t ds fatey' garnis d'rodje v'lors. A mer, li prtrat da Guiyame II si hgnv' inte des draps al'mands, mtous cres. A mitant dl plce, ququ's bancs, come nn-a d'vins ls tchambes di tribunal.

(a shuve)
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://aberteke.org

Joseph Minet
Voir le sujet prcdent Voir le sujet suivant Revenir en haut 
Page 1 sur 1