Li walon d\'mon nos-tes

forum pou ls dgins qui vwyenu volt leu lin.we

AccueilPortailFAQRechercherS'enregistrerMembresGroupesConnexion

Partagez | 

Andre Sougnez

Voir le sujet prcdent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
lucyin

Masculin Nombre de messages : 609

MessageSujet: Andre Sougnez   Jeu 4 Sep - 12:58

http://wa.wikipedia.org/wiki/A._Sougnez

On drame l'Fagne

Evocation po l'radio

Persondjes: Lu Conteus, Mareye t Francws, les amoureus Djilsoul, Mme Djilsoul, Papa Solheid, Mame Solheid

Lu conteus : Nu riyez nin d l'Fagne, mes fants. S'ile vus soreye a Prtimps qwand ses tchitoles du blanke sye su burlanct sorlon l'volt d zvion, ile st esse mtchante t mnme moudreuse ... L'istoire d'one djne cope : Mareye Solheid et Francws Reiff est l po l'prover.

Nos estans Djalhay, mes d'mss du l'neye 1871. L'ivir, qu'a stu tripe duspy lu mes d'octbe, est co todis l, adon quu l' Prtimps d'vreut ddj smer ses prumrs violtes. Mins nni, c'est l' mle bhe qui djmihe t qui n'l plce qu'as timpesses du nvye. Come si 'n'esteut nin co assez trisse ainsi, lu gure du 70 sme lu mwrt t les sofrances on p tos costs t les leps v'nt wand'ler ato d'tos les viydjes.
Nos nos trovans don Djalhay. One djne cope, malofeye d'charpes, du chabrakes t d'gros pal'tots cake l'ouh' amon l'sinc Djilsoul.
Mareye H la ! H la !
Vws d'Mme Djilsoul Vome-ci, vome-ci .
Mareye (intrant) Bondjou Madame Djilsoul. Pout-on ploy l'djambe vosse couhne ?
Mme Djilsoul Mins c'est Mareye d'amon Solheid. Intrez m'feye ... t vos ossi djne ame. Lu bhe vus va torade cper des. Intrez, intrez ... ( s'bouname) Loukz on p Djsef, qu vola !
Djilsoul Eye d ! Lu p'tite Mareye Solheid. Et ci-l qui est-ce don? Dju n' l'rumte nin ... I-est ver quu d'zos l'tet du s'freye calote ...
Mareye C'est m'galant, Mossieu Djilsoul. C'est Francws Reiff. Mins vos l'duvez bin c'nohe, vos qu'a ovr quques timps so les travs d l'Djileppe !
Djilsoul C'est co ver, ma fw. Dju v'rumte aster djne ame ! Vos terrassez po l'meur du d'zos don ?
Francws Tot djusse, mossieu.
Djilsoul Et vos v'vinez porminer vers ci adon quu l'timps est si mava ?
Francws (riant) Bin ... vos savez ... dju provins d'Bastogne t dju sos-st-afti s dars ivirs.
Mme Djilsoul Assiez-ve mes fants. Tnez, Mareye, vol 'ne copte du tchaud caf ... Quant vos, mon cadet, dju pinse qu'one gote nu v'fait nin sgne !
Francws (riant) Nni, ma fw
(bruts d'tasses t d'verres)
Mme Djilsoul Mins ... sins m'voleur mler d'vos affaires, savez ... kumint v'trovez-ve Djalhay don Mareye ? Vos qu'oveure amon Nizte Halou ! Vos qui d'meure Lonfaye, 'ne piheye du Xhoffraix !
Djilsoul Et Francws, lu, qu'est d'Bastogne!
Francws Eh bin vola part : l'an pass, l'fiesse Djalhay, Mareye et mi nos avans fait c'nohance. Ile m'a potch a hatr, t adon ...
Mareye (cpant) Oh ! l'minter ! ... u n'est nin ver, savez sinc. Nos nos avans c'nohou l'fiesse, c'est djusse. Nos nos avans r'veyou ququs feyes t puis ...
Francws (cpant) t puis c'est come dju l'a dit : Mareye m'a potch a hatr
Mareye Oh! l'varin! Oh ! l'baligand ! Lu veure don Madame Djilsoul, c'est qu'nos avans fait des acwerds. Nos parints volt bin. Et nos autes, nos nos alans marier. Vola !
Mme Djilsoul Oho part ! Abin profciat' ainsi. Et po qwand est-ce?
Mareye Duvins ququs samnnes. Nos alans oy Xhoffraix po r'cwri mes paps. Francws a ddj les snes.
Djilsoul Oy Xhoffraix ? Mins vos n' tzez nin don mu p'tite feye ! Lu timpesse hole so l'Fagne. A BleCreus, lu route du Nyawe est racovrawe du pus d'swessante centimtes du nvye !
Franws Ah mins nos n'comptans nin fer 'ne si longue vye d. Nos cprans po l'Fagne don Mareye ?
Mareye Ayi. Nos cprans po l'Fagne. Dju c'nohe tos les passdjes. Dj'a shou co cint feyes les pd-pazs, les p-sintes t les arotes du tos les rus. So mons d'des eres nos srans Xhoffraix.
Francws Et mi, come du djusse, dju m'lr c'dre.
Mme Djilsoul Nu fez nin oul, mes fants, nu fez nin oula ! Tos les pazs d l'Fagne sont racovrous d'nvye ... Vos n' r'trov'rez rin du c'nohou ... Vos ton'rez come so boton ... Vos v'piedrez, mes fants. N' alez nin.
Mareye Mins, Madame Djilsoul, vos rovz qu'dju sos-ston-fant d l'Fagne mi. Dj' a djow, dj' a traf't des djourneyes tres !
Djilsoul Cwand mnme, Mareye. Tzez qu'c'est l'ivir. Nu fez nin cisse biestireye-l. Dj's bin qu'les fraudes t les brak'ns nu s' wzt mnme pus risquer, aster quu l'Fagne ravise one grande mr du nvye.
Mareye Abin si les fraudes t les brak'ns n' vont pus, les amoureus ront, don Francws ?
Francws Ayi mu p'tite bguinte.
Mareye La ! Asteur quu v'nos l r'mtous so des bons bnnes, nos nos alans risquer l wice quu les autes ont sgne d'aler. estez-ve, Francws ?
Francws (po fer l'sot) Dj' sos, Majest.
Mareye Quu d'hez-ve du m'galant, Madame Djilsoul ? Djinti don ?
Mme Djilsoul Ayi, Mareye, ayi, mins dju n'sos nin pahle. Fez bin atincion savez! Wice comptez-ve intrer l'Fagne?
Mareye Djusse aprs Bolimpont.
Djilsoul Adon, hotez, mes fants : aprs Bolimpont, wrdez todis bin hintche main li rid d'ners sapins d Floh.
Mareye Ayi, Mossieu Djilsoul, seyz pahle ... t drete, nos rans l'ru d Tor, les treus mwerts bes t puis l'hd des ftchres ... Dju c'nohe tot oul don, mi. Evye djans Francws. Les auts gotes, vos les beurez avou m'papa, Lonfaye ... a r'voir tot l' monde!
Francws a r'voir t merci, bravs djins
Mme Djilsoul Ravtz-ve come i ft savez !
(pwte drovawe bhe)
Mareye Ayi, ayi... brrr qu'i fait pr mva !
Francws Raison d'pus' po nos tre du prs don mameye (tchah'leye)
Lu conteus Bin cordjeus'mint, les deus amoureus intrt l' Fagne. Qwand c'est qu'i veya qu'on-z- foncve caz dusqu'as gn'gnos, Francws fourit on p r'freudi mins Mareye, tot l'traitant d'couyon, l'cordja l'sre.

E v mandje du Lonfaye, les parints Solheid nu savt qw pinser.

papa Mon Diu Mayane, dju n'ss qw soht po nosse pitite Mareye !
mame Nos l avans tofr soht d'marier on-ame tot oute, on-ame qu'ile polahe compter d'sus. I m'sonle quu Francws Reiff qu'est srieus, ovrant t qu'a ddj trinte deus ans sr cist-ame-l.
papa Dju sos bin d'acwrd l-d'sus Mayane. C'est-st-aute tchw qui m'tourminte. Mareye t Francws avt dit qu'is vinrt oy l'mareye cwri les paps d' maridje. Magr qu'a m'fait todis plaisir qwand nosse pitite ruvint voci, dju n'nmereus nin d l' saver av l'Fagne d'on timps pareye.
mame I n'est nin dit qu'i fait ossi maya Djalhay qu' voci ... Mins si l'timpesse est pareye, vos comprindez bin qu'les fants nu s'mtront nin so vyes ... t oul d'ot'tant mons qu'lu scriyeu d l'mareye a dit qu'vyereut les paps s'on n'les vint nin cwri.
papa C'est ver ... mins dju n'sos nin pahle.
mame Qwand c'est qu'on n'a qu'on-fant, on tronle sovint. Nosse Mareye c'est nosse ritchesse, c'est nosse boner t tote nosse djye. Ile nu tze my m ... Mon Diu ... Mon Diu... s'is sont-st-av les vyes, quu l'Bon Diu veuyeye sor zls. Mi dju m' vas-st-apont des tchauds hrdes po qu'is s'duscandjhe tot-z-arivant... Quant vos, fr, rutcherdjz l'feu come i ft ... Nu loukz nin ququs briqutes du troufe.
papa C'est a. Et dju m'vas ratler l'tchaudron a crama ... ainsi l'sope su tinr tchaude.
mame Mon Diu, come lu vint hole ... Dj'a sgne ... dj'a si sgne !
papa Wrdans l'espoir, sour .. Dihans nos qu'les fants sont d'zos l'le d Bon Diu. Savez-ve bin qw : aster quu l'feu est r'tcherdj t quu n's avans-st apont ou qu'i ft po restchfer les djnes, nos alans dire one bone priyre nos deus ... Lu Grand Masse nos adr.
mame Ayi, one bone priyre ... po fer tourner l'mle bhe ... t qu'nos fants syh' svs.
papa Priyans ! (lu priyre su dustd du p'tit p'tit)

Lu conteus So l'Fagne, lu timpesse su fait pus hgnante. Des tobions d'nvye walpt nosse djne cope qu' avance aster toplein pus mlhey'mint.

Mareye (qu'a surmint ma plac s'p) Wye !
Francws Quu n'a-t-i Mareye ? Vos v's avez fait d m ?
Mareye Nni, ureus'mint ! Mu p s'a-st-fonc -n-on sankis' adon qu'dju n'm' atindve nin. I-est ver quu dj' aveus les oys aute pat. I m'sonle qu'i-n-a si longtimps quu n's avans dpass les treus mwerts bes ! Nos d'vrs aveur veyou l'hd des ftchres !
Francws Tot--fait est racovrous d'nvye. Les ftchres sont cokeyes t l'hd aparte mutw mons haut (doc'mint) Dihez, Mareye, estez-ve todis sre d l'vye ? Lu Fagne m'avise si pareye tot oute !
Mareye Siya, c'est por ci, dj' l'wadj'reus ... c'est por ci. Mon Diu si nos avans manqu l'hd des ftchres, nos alans vey on p pus lon l'tr des fagunes .... i ft qu'nos l'vyanhe ... i- l'ft (pus flwe) i- l' fret, Francws pasquu ... dju d'vins nhye .. -. si nhye ...
Francws Mu p'tite Mareye ... Hotez ... i n'est mutw nin co trop trd ... Si nos 'nn'-rals d'wice quu nos v'nans ? Nos d'mandrans lodjisse Bolimpont t nos r'prindrans nosse vye on-aute djo... qwand l' timps sr myeu.
Mareye Nos avans ddj tant rot ... Nos n'duvans pus esse lon r d'Lonfaye ... Mins poqws n'veut-on nin l'tr s fagunes ? Eco todis des flotches du nvye ... cisse nvye-l qu'brouhineye tot ... t l'mva vint qui cpe mu visdje ... Oh ! dj'nn' pous pus.
Francws Si v'pinsez esse pus prs d'Lonfaye quu d'Bolimpont, i vt ms d'porsre ... Dju m'vas mte duvant vos. Ainsi c'est mi qui cpr l'bhe. Rotez d'vins mes pas. Srez-me du prs ... L ... ainsi ... est-ce quu oul r ?
Mareye Ayi, merci Francws ... Oh ! come mes pds sont pzants !
Francws Fez 'ne fwce, Mareye, fez 'ne fwce. Tunez-ve m'cture. Ah ! vol on passdje on p pus h.
Mareye Nu s'poreut-on p r'pwzer, Francws ? Dju sos nanteye ... nanteye ... (flwe) I m'sonle quu qwand dj'm'r 'ne gote rupwz ....
Francws (fvreus) Nin oul, Mareye ... nni... i n'ft nin ... i ft roter, i ft roter dusqu' tant qu'nos arivanhe on mandje. Lu timpesse rudobeule ... Nu v'leyz nin aler Mareye ... Mareye dju v's preye ... Mareye ...
Mareye Dj'ad'vne des bes l pus lon ... don qu'i-a des bes ?
Francws Ayi, i-a des bes mins ...
Mareye Dju m'vas 'ne gote aspouy sor zels ... po m'rupwzer Francws ... po m'rupwzer on moumint (su leyant tourner conte les bes) Ah!
Franws (on cri) Oh! Mon Diu!
Mareye Qui n'a-t-i ?
Francws Ces bes-l, ces bes-l ...
Mareye Qw ces bes-l ?
Francws C'est les treus mwerts bes quu nos avans pass d'vant... i-n-a aster des eres... des eres, des eres ... Nos avans tourn so plce, Mareye. Mins, veyans on p ... Nu pierdans nin l'tiesse ... Nos d'vs-t-esse ruv'nous vs Bolimpont adon ... Nos d' vrs poler qwiter l'Fagne t ses sankis' t r'djonde lu vye du Djalhay ... D cordje, Mareye, d cordje !
Mareye Ayi, Francws ; dju fr bon cour so mls djambes. Dju sos contint qu'tot oul s'va arindj. Avou cisse nvye-l qui tome sins laker, nos hrdes sont frhes t nos pds trimps.
Mareye (qu'atake pide on p l'tiesse - vws d'fsst des certains moumints) Amon mes parints, Lonfaye, i-n-a po l'pus sr on bon feu d'troufe qui nos rawde ... t d l'brolante sope as fves ...
Francws Djans don Mareye !
Mareye A vou des crtons d'lrd tot av ... i fait tchaud l'wamre du mes parints ... l'rlodje casse sone les eres d'one greye vws qu'est cint ans vle ... So l'djv l'gordne bin pleuteye, on vet l'brocal t l'Djacob du m'papa ... on crucefi d'keve ... t 'ne brantchte du bni-paqu. Loukz, lu crasst tape one tronlante t flwe loumre tot av ...
Francws Mareye ! Mareye !
Mareye (qui rv'leye) I fait tchaud amon mes parints .... ato d'leu mohinte on grand rid d'fawes cpe lu bhe d'ivir ... i fait tchaud amon mes parints ... i fait tchaud amon mes parints ...
Francws Artans-nos 'ne sconde, Mareye, dju n' pous pus. Aspouyz-ve voci ( lu mnme) Mon Diu! Eco les treus mwerts bes !
Mareye (su leyant tourner assiawe) Oh ! qu'i fait bon voci... oh ! qu'i fait bon. Merci mame .... Prindez-me duvins vos bresses ...
Francws (on cri) Mareye ! Mareye ! Ruv'nez vos! Mareye ! Mu p'tite Mareye !
Mareye (porshant s'sondje) Ah ! vos estez l ossu papa? Oh! come dju sos contnne d'esse houte ! Vomeci ! Vome-ci !
Francws Mins c'est mi, Mareye ! Francws ... Vosse Francws ...
Mareye (come s'ile ruv'nve du fwrt lon) Francws? Oh ! Francws ! (ruprindant ses esprits) Oh! Francws, nos n'nos marey'rans my !
Francws Taihz-ve, Mareye ... Nu d'hez nin oul ... Dumonez d'l mi... Dumonez.
Marye (d'one morante vws) Dju voreus bin, Francws ... dju voreus bin mins ... one saqw m'asstche ... m' asstche ... aute pt... du l'aute cost (on sospir Mareye est mwte)
Francws (plorant, breyant) Mareye ! Mareye ! Nu m'leyz nin tot seu. Ruv'nez Mareye, ruv'nez ... dj'a si mzhe du vos ... Mareye (mins i veut bin qu'c'est fini) Nni c'est tot. C'est fini. Ille est mwte ! Ille est mwte mu p'tite crapaude ... Oh ! Fagne, quu v's estez canye ! Vos estez todis bin l'moudreuse qu'i l ft si me chaque neye ! Ouy vos 'nn'rez touw deus, deus brvs djins qui n'dumandt qu'a viker ... Mareye mu va-st-miner avou leye ... Oh! Fagne! Moudreuse quu t'es ! Moudreuse !
Lu conteus Francws prit mft'mint on pap t on crayon t scriya : Mareye est mwte. Mi, dj'vas mori . I hra s'pneus mssdje l'blouse d l'djne feye. I pinda l'jupon du s'crapaute one brantche po qu' on l'rutrovahe pus ahey'mint puis s'mta roter l'avre, sins saveur mnme ni wice qu'esteut ni wice qu'alve. I rota ainsi tant qu'ouhe alow ses dirnns fwces. Adon i s'lya tourner l'nvye t rinda l'me.

Lu conteus u fourit l'grd Manguette du Solwaster qui r'trova s'cadave on km du Solwaster, lu quatwaze du Mss 1871, one samnne aprs l'drame. Quant Mareye, c'est l'ld'dumain qu'on douanier al'mand l'trova, nin lon r d l'Baraque Michl, -n-on hor qui d'sparve lu Belgique d l'Prsse, l'pire 151 d lrouwale qui minve vs Hockai. Mwerts du freud tos les deus, haps plnne djnesse. On l'z lva one creus d'pire plein mitan d l'Fagne, lu mtchante, lu moudreuse, lu sins cour qu'l z avet hap le prt du boner.

Andre Sougnez Divins : Mes bels eures, pp 17-25
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://aberteke.org
lucyin

Masculin Nombre de messages : 609

MessageSujet: Tecse e rfondou   Sam 13 Sep - 3:56

Li tecse e rfondou

On drame e l Fagne

Pce radiofonike da Andre Sougnez

Rimetou, bn rassonr, so l' Aberteke :

http://rifondou.walon.org/teyaute/Sougnez_Fagne.php
Revenir en haut Aller en bas